Pontos idő: 2017.11.21. 06:14

Időzóna: UTC




New Topic Post Reply  [ 1 hozzászólás ] 
Szerző Üzenet
 Hozzászólás témája: Fallout Shelter
HozzászólásElküldve: 2016.05.31. 10:07 
Rang 8

Csatlakozott: 2011.04.13. 19:48
Hozzászólások: 7454
Tartózkodási hely: Érd

TWO OMC Házigazda ©
TWO Szolgálati Érdemrend ©
TWO ADMIN Elismerés ©
AppStore-ban és GooglePlay-en elérhető játék, melyet én csak nemrég fedeztem fel magamnak.

Nos ezt a játékot mindenki ismeri. Tudom, úgy gondoljátok néhányan, hogy most hallotok róla először, de akkor is ismeritek. Ez ugyanis egy sima, unaloműző városépítgetős játék, csupán a témája érdekesebb: ez ugyanis a Fallout világában játszódik és város helyett egy Menedéket avagy Vaultot kell építenünk.

A játékban 3 alap erőforrást kell nagyon gondosan beosztanunk, nevezetesen az élelmiszert, a vizet és az energiát. Ám vannak ezeken kívül más, kevésbé szembetűnő, de annál fontosabb erőforrások. Mindenek előtt itt vannak maguk a menedéklakók, avagy Dwellerek, akik nélkül még a legfejlettebb erőmű sem ad egy Joule energiát sem. Aztán vannak gyógy- és sugárzás elleni szerek az egészségük megőrzése érdekében, fegyverek a védelmükhöz és különböző öltözetek a hatékonyságuk növeléséhez.
És van még egy, elég alapvető nyersanyag, a kupak, mely fizetőeszközként szolgál.

Beszéljünk először a lakosokról, mert ők a legfontosabbak. Mindegyikük rendelkezik egy S.P.E.C.I.A.L. (Erő, Érzékelés, Kitartás, Karizma, Intelligencia, Ügyesség, Szerencse szavak angol megfelelőjéből képzett betűszó) táblázattal, mely megmutatja mely területeken használható az illető. Mondok egy példát: Az erőműben való munka kemény és megterhelő, ezért oda minél erősebb embereket kell küldeni. Természetesen mindegyik lakónk képes minden feladatot ellátni, de csak a képességeinek megfelelő beosztásban lesz hatékony és ami még fontosabb csak ott lesz elégedett és boldog. Merthogy mindegyikük rendelkezik morál mutatóval. Minél magasabb ez az érték, annál nagyobb bónuszokat kapunk (azt nem próbáltam még ki, hogy mi van, ha alacsony az érték :D ).
Új lakókat alapvetően két féle módon tudunk szerezni.
- Befogadhatunk a pusztából embereket. Ez egy jó módszer, mert azonnal kapunk egy szorgos munkást, de ugyanakkor az értékei adottak és csak nehezen tudjuk azokat kedvünkre alakítani. Minden esetre első lakosainkat is így kapjuk (és 13-at kaptam, nem tudom, hogy ez mennyire változó).
- Durván fogalmazva "tenyészthetünk" is új lakosokat. Ehhez nem kell mást tennünk, mint bedugni egy férfit és egy nőt a hálókörletekbe, megvárni míg kiudvarolják magukat és utána a nő már teherbe is esik. Ennek a módszernek az előzőhöz képest van előnye és hátránya is. Kezdjük az előnyökkel. Nyilvánvaló előny, hogy így nem kell arra várnunk, hogy kívülről érkezzenek emberek, hanem akkor és annyi új lakosunk lesz, amennyit csak szeretnénk. Boldogságbónusz mindkét lakosnak a gyerekcsinálás és az is, ha már van gyerekük (ha jól emlékszem a nők egyből 100%-os elégedettségi szinten lesznek tőle). Valamint a szülők S.P.E.C.I.A.L. értékei hatással vannak a születendő gyerek értékeire is. Tehát, ha szeretnénk egy új erőművet, akkor nincs más dolgunk, mint a legerősebb férfit és a legerősebb nőt párosítjuk és máris meglesz a személyzet :D . A terhes nők ugyanúgy tudnak dolgozni, tehát nem kell munkaerő hiánytól félni emiatt.
Van árnyoldala is a dolognak. A legnyilvánvalóbb az, hogy ez a módszer sokkal lassabb. Körülbelül 6 óra alatt lesz így egy használható munkásunk, de már három óra után fogyasztja a vizet, az élelmet és az energiát. A másik fontos dolog, hogy sem a gyerekek, sem a terhes nők nem harcolnak és nem vesznek részt a katasztrófák elhárításában, ami igen nagy problémákhoz vezethet (Mondjuk van 13 lakosod, 6 férfi, 7 nő, a hét nő mind terhes és több helységedben egyszerre üt ki tűz. Egyszerűen nem lesz elég embered, akik oltsanak.).
Én az utóbbi módszert javaslom, mert könnyebben szabályozható. A legjobb, ha a három alapvető nyersanyaghoz mindig "csinálunk" egy-egy új lakost így, mert ez csak néhány percre von ki minden területről 2-2 embert és biztosítva van az utánpótlás.
Emberkéink a megfelelő munkakörben hamar szintet lépnek, erről kicsit később.

Most beszéljünk egy kicsit a gyárakról, amik az alapvető 3 nyersanyagot készítik nekünk. Az alapelv mindegyiknél ugyanaz. Egy gyár 3 elemből, blokkból állhat és maximum 3. szintű lehet és szintenként 2 minél magasabb szintű és megfelelő képességű munkást kell hozzáadni, hogy maximális teljesítménnyel üzemelhessen. Mindenképp érdemes az adott gyárak elemeit egymás mellé építeni (amik aztán, ha azonos szintűek, akkor maguktól egyesülnek), mert jelentős költségtől kímélnek meg minket és ugyanakkor többet is termelnek. Megint példa: A maximumra, vagyis hármas szintűre, fejlesztett 1 elemből álló erőművem 15 energiát termel, a 3 blokkból álló erőművem 66-ot.
A munkások képességei és szintje nem a termelt mennyiséget, hanem a termelési időt befolyásolja. Minél jobban értenek hozzá és minél magasabb szintűek, annál gyorsabban kapjuk meg a termelt mennyiséget.
A költségcsökkentés az épület fejlesztésének árában mutatkozik meg. Egy egyblokkos erőmű második szintűre fejlesztése 250 kupakba kerül. Egy háromblokkosé ugyanakkor csak 500-ba.
Az összevont épületeket könnyebb megvédeni is, mert több védőt irányíthatunk oda, az egyetlen hátránynak azt mondanám, hogy a nagyobb épületekben erősebbek a természeti katasztrófák is (például egy tűz elfojtásához egy egyblokkos épületnél gyakran elég egy ember is, egy háromblokkosnál mind a hatra szükség lesz, akiket oda lehet rendelni).

Kupakokat közvetlenül nem tudunk termelni, viszont számos forrásból gyűjthetőek. A gyáraink a megtermelt javak mellett néha kupakot is adnak, ez a legfontosabb forrásunk. Nem tudtam rájönni, hogy ez mitől függ, de ha jól vettem ki, akkor 5 leszedésenként egyszer ad kupakot is az adott gyár. Másik fontos forrás, hogy amint egy munkás szintet lép, az elért szintnek megfelelő mennyiségű kupakot kapunk érte (pl.: ha negyedik szintű lett akkor 4 kupakot). Ez nem tűnik soknak, de gondoljunk bele, hogy elég sok munkásunk van, akik viszonylag gyakran lépnek szintet és így elég szép bevétel van belőle. Kaphatunk még a küldetések teljesítéséért is kupakot, valamint az uzsonnás-csomagokban (erről később) is lehet (szinte mindig van) kupak. De van még más módja is a kupak szerzésnek, de azokat mindjárt.

Beszélni kell egy kicsit a kalandozásról. Ez azt jelenti, hogy kiküldjük az egyik lakosunkat (remélhetőleg valami fegyverrel felszerelve) a pusztába, hogy gyűjtögessen. Ő ekkor találhat tárgyakat (Fegyverek, páncélok), kupakokat, és szemetet is (fegyvergyártáshoz kell) valamint ellenségeket, akiktől XP-t kaphat, vagy hát... meghalhat. Minél fejlettebb és jó-képességűbb a kiküldött lakos, annál több és értékesebb tárgyat találhat valamint annál tovább lehet kint anélkül, hogy komoly baja lenne, viszont sajnos annál értékesebb a Vaultnak is, a fegyver, páncél, gyógyszer és sugárzáseltávolító pedig a Vaultba is jól jön (sőt nélkülözhetetlen), így én nem nagyon szoktam kalandozni (mert még van elég szemetem a fegyvergyártáshoz :D ).

Röviden a katasztrófákról: Alapvetően három fajtával találkoztam. Van a tűzvész, ami bármelyik helységben (sőt akár többen is egyszerre) kiüthet, komoly károkat okozhat, elfojtásáért cserébe (amit úgy tehetünk meg, ha embereket vezényelünk az adott helységbe) XP-t kapnak az elfojtásában résztvevők. Kb. ugyanez a mutány invázió, csak az annak elfojtásához nem árt fegyverekkel felszerelni a lakosokat (a tűzoltót használják maguktól is).
Kicsit más a fosztogatók támadása, mert ez nem a Vault-on belülről, bármelyik helységből indulhat, hanem a főkapunk keresztül érkezik. Nekem egyik első dolgom volt a főkapu megerősítése, így nyugodtan elmondhatom, hogy semmit sem ér :D annyi idő sem kell az áttöréséhez, amennyi idő alatt az embereim fegyverrel odaérnek, hogy megállítsák a támadókat. Amíg tart a támadás, addig nyersanyagot és kupakokat veszíthetünk és az emberink is könnyen meghalhatnak. Mivel azonban az útvonalunk könnyedén kiszámítható (fölülről lefelé először a lifttől balra majd jobbra mennek) ezért lehet ellene tenni. A lényeg, hogy olyan sok fegyverest rakjunk minden szobába amibe menni fognak, amennyit csak lehet és így viszonylag hamar elhaláloznak. A hulláikban pénzt és tárgyakat lehet találni, amik néha jól jönnek, bár nem értem, ha mindet megöltem, akkor hova tűnik, az ellopott nyersanyag tőlem, mert azt vissza nem kapom.

Fegyvert, páncélt, ilyesmit lehet gyártani is, de sokáig tart, embereket visz el a termelésből és szemét kell hozzá, amihez amint elfogy ki kell küldeni valakit a pusztába ott meg már készen is találhatja mindkettőt, akkor meg minek gyártani? Persze fejlettebb cuccoknál van értelme, de mire odáig eljut az ember...
Fegyver azonban a már ismert okoknál nem árt ha mindenkinél van, de legalább az első pár szinten legyen fegyvere mindenkinek. A Ruhák elsősorban az értékeik növelésére jók nagyon hasznosak, próbáljunk minél többet szerezni.

Említettem az uzsonnás-dobozokat már, melyeket alapvetően pénzért tudunk venni. Én még sosem vettem ilyet, de elég magas az áruk, bár a cuccok, amik bennük vannak nagyon jól jöhetnek (első fegyvereimet innen szereztem). Küldetésekért, főként az elején is lehet kapni. Becsüljük meg őket.
A másik pénzért vehető dolog, a háziállat. Minden lakosnak lehet, különböző bónuszokat adnak, én egyet kaptam ingyen az elején, egy papagájt, ami sebzést nyel el.

Röviden szót ejtek arról, hogy számomra mi emeli ki ezt a játékot a több száz hasonló játék közül. Természetesen nem más, mint a Fallout képi világa, valamint a megvalósítás. Tetszik ez a 3D-s megjelenítés, hogy én adhattam sorszámot a Vaultomnak (526-os), tetszik, hogy a kis emberkék kommentálják az életüket, meg beszélgetnek egymással munka közben, tetszik, ahogy átvitték a világot egy ilyen egyszerű játékba.

Nem ejtettem szót még a képzésekről. Minden értékét tudjuk fejleszteni ezek által az adott munkásnak, de sajnos az épületek elég drágák, sok időbe telik a képzés és ráadásnak addig dolgozni sem tud az illető, de azért nem haszontalan.

A Vault maga a talajszintről indul lefelé. Minden egyes új szint megnyitásához lifttel kell összekötni ez előzővel. Ezt érdemes a Vault közepén végig futtatni (vagyis folytatni, amit alapból kapunk), mert így lehet a leggyorsabban átirányítani embereket egyik épületből a másikba.

Mindenkinek ajánlom, bár elég időrabló játék. Net nélkül is elmegy gond nélkül és én úgy vettem észre, hogy alig fogy nyersanyag és katasztrófák sincsenek, amíg nem játszom, viszont az idő telik, tehát pl.: lefekvés előtt érdemes elkezdeni a tenyésztést és akkor reggelre már meg is vannak a gyerekek.

Képeket majd megpróbálok iderakni még.

_________________
63.OMC: Szicília


Vissza a tetejére
 Profile  
 
Hozzászólások megjelenítése:  Rendezés  
New Topic Post Reply  [ 1 hozzászólás ] 

Időzóna: UTC


Ki van itt

Jelenlévő fórumozók: Yahoo [Bot] valamint 3 vendég


Nem nyithatsz témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem szerkesztheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat ebben a fórumban.

Ugrás:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

           Designed By QuakeZone, 2011

Magyar fordítás © Magyar phpBB Közösség