AutoalkatreszOnline24.HU

Warhammer 40k- Dawn of War 2: Retribution kritika

Mielőtt nagyon belemegyünk a dologba, tisztázzunk néhány alapvető dolgot: ez egy kiegészítő. A kiegészítőknek általában két fajtája van: 
- Van a jó kiegészítő, ami plusz játékélményt, új történetet esetleg valami teljen új érzést visz a játékba. Az ilyenek általában drágák, de az alapjáték rajongóinak szinte kötelező darabokká válnak és hozzátartoznak ahhoz, így megérik a pénzüket. Ilyen például a Total War sorozat talán legjobb kiegészítője a Kingdoms, vagy, hogy témánál maradjunk ebbe a kategóriába tartozik a Dawn of War 2: Chaos Rising is
- Van a rossz kiegészítő, ami nem ad hozzá semmi pluszt a játékélményhez, hanem hiányt pótol a játékban. Ezek rendszerint olyan dolgokat tartalmaznak, amiknek alapvetően benne kéne, hogy legyenek az alapjátékban, de kihagyták őket, hogy később extra haszonért eladják őket. Az ilyenek szerintem gusztustalanok, és sajnos rengeteg példát lehetne felhozni rájuk. Csak, hogy mondjak valami konkrétat is, ilyen szerintem az összes egység pack, amit kiadtak a Total War sorozatban.
Felmerül a kérdés, hogy a Retribution melyikbe tartozik és erre valódi válasz nincs. Valahol a kettő között helyezkedik el, nekem kicsit eltolódva a rossz irányba (erről majd bővebben később), de ne kerülgessük tovább a forró kását, hanem vágjunk bele a közepébe.
2011.március.01. éppen a születésnapomon látott napvilágot a Retribution, ami az ígéretek szerint 6 új kampányt tartalmaz, hogy tovább kövessük az Aurélia al-szektorban folyó eseményeket. 
A történet szerint 10 év telt el a démon Ulkair legyőzése után, szeretett Véres Hollóink egymást ölik, mert rendházfőnök főkönyvtárosuk Azariah Kyras átállt a Káoszistenekhez, felajánlva rendházát hatalomért és örök életért cserébe. Sokan vele tartottak, csupán a Gabriel Angelos által vezetett 3. század, ami az előző kiegészítő végén komoly veszteségeket szenvedett, Davian Thule 4. százada és Apollo Diomedes néhány maroknyi űrgárdistája maradt hű a császárhoz és az Impériumhoz. Gyűlnek a viharfelhők, hiszen az inkvizíció elrendelte, hogy az Aurélia al-szektort meg kell tisztítani, ergó elrendelik az Exterminatus-t és megölnek mindenkit, legyen az lojális, vagy eretnek és a helyszínre küldik Adrastia inkvizítort, hogy ha sikerül legyőzni a démonok hordáját, akkor leállítsa a megsemmisítő flottát.

A résztvevő frakciókról röviden:
Űrgárdisták: Apollo Diomedes vezeti őket, hogy segítsen Gabriel-nek és megmentse rendházát a teljes pusztulástól. Vele vannak az eredeti csapatból néhányan, úgy mint Cyrus őrmester, aki a felderítőinket vezette az eddigi hadjáratokban, Martellus techgárdista és van egy csupán Ősnek gárdistánk is, aki nem más mint bűneiért némaságot fogadott Tarkus őrmester. 
Káosz: Őket a jól ismert Eliphas vezeti, aki már itt rontotta a levegőt a Dark Crusade-ben és a Chaos Rising-ben is, őt ügye mind szeretjük és most eléggé elkötelezett is az ügyben, mert Abaddon Hadúr már másodjára hozta vissza a halálból, hogy a segítségére legyen és ő nem nagyon szereti a hibákat. Ezért is állította Eliphas mellé Neroth varászlót, hogy felügyelje a munkáját és biztosítsa sikerességét. Valamint még itt van két bajnok is, a kellően gusztustalanra sikeredett fertőbajnok Varius és az őrült Kain. Először sajnáltam, hogy csak egy ismert figura van a csapatban, de szerintem egész jól sikerültek a csapattagok. 
Céljuk mind a lojalista, mind az eretnek Véres Hollók legyőzése, mert Abaddon valamiért magáénak akarja a lelküket és nem hagyja, hogy azokat Azariah áldozza fel.
Orkok: Azt hiszem az ő céljuk legalább elég egyértelmű. Lopni és gyilkolni jöttek a rendszerbe, kihasználva a háborút és a fejetlenséget. Vezetőjük Kaptin Bluddflag, megrögzött kalap-gyűjtő, csatlakozik hozzá Mister Nailbrain, aki a járművekért és fegyverekért felelős, valamint két Nob 
Eldák: Az eldák egy jóslat miatt jöttek, mert mi a fenéért másért jöttek volna az eldák?! Bocsánat kicsit kiakaszt, hogy valami kreatívabbat nem tudtak kitalálni ebben a tekintetben. Még az egyik hősünk Ronahn is szkeptikus e felé az indíték felé, nem csodálom.
Kayleth vezeti őket, aki hál istennek nem látnok vagy jós, hanem egy katonai vezető, vele van a már említett Ronahn, aki már szerepelt az alapjátékban, illetve, nem mellékesen Taldeer-nek, a Dark Crusade elda vezetőjének a testvére, akinek a lélekkövét Azariah trófeaként tartja magánál. Itt sem maradhatnak ki azonban a látnokok és jósok, van mindkettőből egy-egy Veldoran és Elenwe személyében, mert nem tudtak kimaradni belőle...
Tiranidák: A tiranida kaptárflotta vereséget szenvedett az Auréla al-szektorban, azonban teljesen megsemmisíteni őket szinte lehetetlen. Egy új Tyrannus emelkedett fel, hogy egyesítse és újra a kaptártudat irányítása alá vonja a szétszóródott különféle tiranida egységeket és újraélessze a kaptárflotta ezen ágát. Rajta kívül itt más hősről nem is nagyon lehet beszélni. És végül az új "faj" a Birodalmi gárda, Nos ők az új faj, én semmi élvezetet nem találtam a velük való játékban, hiszem a Birodalmi gárda pont, hogy arra épül, hogy bár más fajokénál gyengébbek az egységeik, de a szinte korlátlan erőforrások és a hatalmas létszám valamint a jó tüzérség győztesekké teszi őket, éppen ezért nem is értem, hogy mit keresnek egy olyan játékban, ami alapvetően kis csapatok mikro-menedzseléséről szól, alapvetően erőforrás-hiányos állapotban. Vezetőjük Castor, aki nem a világ leghaszontalanabb, mesterlövészi képességekkel megáldott tábornoka, vele van Merrick őrmester fegyverspecialista, Bernn Komiszár Lord, aki király és sajnos hozzájuk csatlakozik be Adrastia inkvizítor is, akit én leggyakrabban otthon-hagytam. Nekik úgy isten igazából fogalmam sincs, hogy mi a céljuk, azon kívül persze, hogy győzni, mert az egyértelmű. Tehát már látjuk a fajokat, alapjaikban, térjünk rá egy jelentős újdonságra, vagyis arra, hogy itt már bizony képezni is lehet. Nem kell nagy dologra gondolni, egyszerűen annyi történt, hogy a hőseink elvesztették kíséretüket, amik maguktól újratöltődtek mindig, ha elfoglaltunk egy erre szolgáló teleport-pontot, ehelyett most nekünk kell kiképezni és tápolni is az egységeinket, akik az adott küldetés végeztével ezt nekünk azzal hálálják meg, hogy eltűnnek. Lényegében tehát átültették a Multi ezen részét a story módba is. Most már a képességeinknek energiaigényük van, ahelyett, hogy fogyóeszközök lennének (itt főképp a gránátokra gondolok) és ennek megfelelően az utánpótlás ládákban is nyersanyagokat fogunk találni. A küldetések kezdetén dönthetünk arról, hogy a hőseinket vagy helyettük, a későbbiekben újraképezhető elit egységet viszünk e magunkkal (ezeket érdemes átnézni és megfontolni. Pl.: én Adrastia helyett, mindig az elit egységet vittem). Valamint újdonság még, hogy a mellékküldetések elvégzéséért cserébe általában valamilyen új, képezhető egységet kapunk, ezzel is késztetve minket arra, hogy elvégezzük azokat. Leegyszerűsödött a szintekért kapott pontok elosztása is, ugyanis most már minden egyes szintlépésért cserébe egy új tulajdonsággal/képességgel gyarapodnak hőseink, míg eddig egy pontelosztásos rendszer volt. Most, hogy kicsit átnéztük a játékot, beszéljük át azt, hogy tulajdonképpen, mi az ami jó benne. Elsőként említeném a látványt, ami főképp a Káosz esetén baromi jó, minden él, minden apró részlet látszik, az egységeiknek, aminek kell robban, ami kell törik, tehát összességben szerintem fantasztikusan néz ki még mindig a játék. A zene is jó, tényleg emeli a játékélményt, és nekem az intró is tetszett, bár kicsit sajnáltam, hogy játék közben olyan kevés igazi videóátvezető volt, ellenben amik voltak, például az Exterminatus-os bejátszás vagy a lezáró videók, azok csillagos ötösek. Tehát ilyen tekintetben nincs baj.Jó lett az új faj is, hiszen eddig csak a gárdistáékat láttuk a Birodalmi gárdából az előző részekben, meg talán a Leman Russ-t. Örültem az új egységeknek a már meglévő fajoknál, hanggárdisták stb. jól beleillenek a képbe és mindegyik frakció a teljesség érzetét kelti. Igaz ez a kampányokra is, a történetük alapvetően jó vagy legalább elmegy, sőt időnként még poénos is, például az orkoké. Tehát van pozitív oldala a kiegészítőnek. Nézzük, hogy miért haragszom én mégis erre a kiegészítőre, piszkosul. Kezdjük azzal a hatalmas problémával, hogy minden csűrés csavarás, bejátszás és stb. ellenére nincs hat kampányunk! Egy darab kampányt kapunk, amit hat szemszögből játszhatunk végig, ha túl sok fölösleges időnk van! Komolyan mondom, az utolsó ellenségig minden kampány ugyanaz, hihetetlenül pici változtatásokkal, amik csak azért kellettek, hogy a hülyeségeit ne időzhessünk(mondjuk pozitív, hogy ezekre gondoltak). Lényegében tehát kapunk egy átdolgozott, szebb grafikájú Dark Crusade-t, ismét, más fajokkal, pedig már úgy reméltem, hogy harmadjára nem sütik el ezt a poént. És bár ez az egy kampány, amit kapunk nem rossz, de nekem két frakció után elegem lett belőle a képzési rendszer miatt. Vissza akartak nyúlni a széria első részéhez, annak népszerűsége miatt, de elfeledkeztek róla, hogy ebben a játékban jószerivel lehetetlen nagy hadseregeket összehozni és azokkal támadni. Nekem külön tetszett a DoW2-ben, hogy ilyen kommandó szerű a játék, teljesen más élmény és ebben a formában működött is, most csináltak valami átmenet jellegűt a kettő között, ami szerintem nem tetszik egyik játékstílus (kommandózás vs. nagy seregek) kedvelőinek sem. Kár ezért az újításért, mert lehetett volna jó is. Valamint elkövették azt a hibát, hogy nem lehet importálni a mentésünket az előző játékokból, vagyis nem tudunk behatással lenni a dolgokra, hanem valamelyik befejezése a Chaos Rising-nak ki lett kiáltva canon-nak, ezzel önmagában akkora gond nincs, csak elfelejtették közölni, hogy melyik. Annyi eléggé nyilvánvaló, hogy nem a legjobb befejezés. Sajnos ez itt ugyanígy megvan ennél a játéknál is, nem tudjuk, hogy melyik befejezés a valódi, bár nagyon valószínű, hogy az Űrgárdistáké az, de messze nem biztos. Na ez eddig kb. egálban van, akkor mi az, ami miatt nekem a negatív irányba tolódik el a dolog.
Az ára.
Nem, nem maga a kiegészítő ára, félreértés ne essék, ma már úgymond nevetséges áron hozzá lehet jutni a Retributionhoz. Ma néztem G2A-n 662 forintért árulják, (ami azt jelenti, hogy kb. 1000 forintért meg is lehet venni) aminél azért mérföldekkel többet ér a dolog, nem ezzel van a baj. A probléma azzal van, hogy ennek a kiegészítőnek a fő értelme a multi, merthogy a kampány bár nem hihetetlenül pocsék, de felejthető és itt elkezd bedurvulni a dolog. Ugyanis ahhoz, hogy a teljes játékélményt kapjuk multiban, egy multi orientált játékban további majdnem 7 ezer forintot el kellene költenünk a DLC-kre (áfa és vásárlásvédelem nélkül), ami, tekintve, hogy ez kb. a játék árának a tízszerese, úgy érzem, hogy nyugodtan mondhatom, hogy pofátlanság és nem is kicsi. Miért kell nekem azért pluszban fizetnem, hogy úgy nézzenek ki a Sötét Angyalok a multi csatában, hogy teljesen maguktól ki kéne nézniük?
Tehát összegezzünk:
Azért az árért, amennyibe ma az alap kiegészítő kerül egy igen jó játékot kapunk. Egyszer-kétszer a kampányt is végig lehet vinni, multival sokáig lekötheti az embert, a DLC-kért (egy-két kivétellel) kár pénzt áldozni szerintem, mert csak újabb DLC készítésére ösztönzi a fejlesztőket, ahelyett, hogy ezeket a dolgokat beleépítenék az alapba.

Norujn
 
Fórum: legfrissebb
Posted by misafeco - nov.. 23, 2017 20:55
Posted by II.Bocskai - nov.. 23, 2017 19:16
Posted by caroberto - nov.. 23, 2017 17:32
Posted by hillman - nov.. 23, 2017 16:56
Posted by bayarder - nov.. 23, 2017 16:03
Szavazás
Total War: WARHAMMER vélemény
 
ONLINE
Oldalainkat 231 vendég böngészi